دات نت نیوک
X

خدمات مشاوره در منزل

مشاوره تغذیه به بیماران دیابتی

رتبه بندی این مطلب:
4.5

رعایت تغذیه مناسب برای بیماران دیابتی از اهمیت بالایی برخودار است. بی توجهی به تغذیه برای بیماران دیابتی باعث بروز آسیب‌های جدی و جبران ناپذیر می‌شود. برخی از بیماران دیابتی با رعایت رژیم مناسب دیگر نیازی به داروهای مختلف و انسولین ندارند و بسیار ساده با استفاده از رژیم مناسب می‌توانند دیابت خود را کنترل کنند. علاوه بر این‌ها با داشتن تغذیه صحیح می‌توان از عوارض کوتاه‌مدت دیابت و عوارض درازمدت آن مانند بیماری‌های کلیوی، فشارخون و افزایش چربی خون جلوگیری کرد. 

بسیاری از بیماران دیابتی از نوع دو دارای اضافه وزن هستند و متأسفانه امروزه این مشکل در بین بیماران مبتلابه دیابت نوع یک هم مشاهده می‌شود، با رعایت رژیم غذایی متناسب، متعادل و متنوع می‌توان علاوه بر کنترل وزن، به حفظ قند خون در محدوده طبیعی این بیماران کمک بسیاری کرد. راه‌های کنترل این بیماری شامل رژیم درمانی، فعالیت جسمانی، کنترل قند خون، درمان دارویی و آموزش خود کنترلی است. 

برای دریافت مشاوره مربوط به مشاوره یا پزشک متخصص تغذیه مناسب دیابت می‌توانید به‌صورت شبانه روزی 

با شماره : 28111066-021 به‌صورت رایگان از مشاوران ما راهنمایی بگیرید

تغذیه درمانی دیابت

با رعایت رژیم غذایی مناسب می‌توان بیماری دیابت را کنترل کرد. اما از آنجایی که سبک و شیوه زندگی افراد با هم متفاوت است، بهتر است به جای توصیه رژیم یکسان و از پیش تعریف شده، از دستورالعمل‌های اهداف درمانی برای فرد دیابتی توسط متخصص تغذیه انجام شود.

 

چه زمانی وقت غذا خوردن است؟

برای کنترل قند خون روزانه 6 وعده غذایی که شامل سه وعده غذای اصلی (صبحانه، ناهار و شام) و سه میان وعده سالم و مخصوص افراد دیابتی مصرف شود. سعی کنید غذاهای اصلی و میان وعده‌ها را در ساعت معینی مصرف کنید. مصرف میان وعده قبل از خواب برای کودکان بسیار  مهم و ضروری است  زیرا از کاهش قند خون در طول شب و قبل از خواب جلوگیری می‌کند. میان وعده بهتر است یک ماده پروتئینی مانند پنیر یا شیر همراه با نان میل شود. 

برای کنترل قند خون چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

1-     همراه هر وعده غذایی، از سبزیجات استفاده کنید.
2-     نان سنگگ و یا بربری ازنان لواش و ساندویچی بهتر است.
3-     مصرف غذاهای چرب مثل کباب کوبیده، سوسیس، کالباس و غذاهای سرخ شده را محدود کنید.
4-     لبنیات کم چربی مصرف کنید.
5-     از حبوبات و پروتئین سویا، در برنامه غذایی خود  بیشتر استفاده کنید.
6-     در هفته بیش از 2 عدد زرده تخم مرغ مصرف نکنید 
7-     در طول روز حداقل 8 لیوان آب بنوشید.
8-     غذا را به صورت کم نمک مصرف کنید.
9-     ترجیحاً از روغن مایع( به خصوص کلزا) استفاده کنید.
 برای سرخ کردن مواد غذایی، از روغن های مخصوص سرخ کردن استفاده کنید.
 به یاد داشته باشید که مصرف غذاهای سرخ کردنی را  باید محدود کنید .
10-از مصرف الکل و کشیدن سیگار خودداری نمایید یا دست کم مصرف آنها را محدود کنید.

 

مزایا مصرف میوه برای بیماران دیابتی ؟

مصرف انواع میوه‌ها برای تمام افراد لازم است. بیماران دیابتی به دلیل اینکه قند خون بالایی دارند نمی‌توانند شیرینی‌های غیر طبیعی مصرف کنند. شیرینی میوه‌ها طبیعی است و بیماران دیابتی با مصرف میوه تغیری در کنترل قند خون ندارند. افراد دیابتی بیشتر به بیماری‌های عفونی مبتلا می‌شوند و لازم است سیستم دفاعی بدن خود را تقویت کنند. میوه نقش اساسی در بالا بردن قدرت دفاعی بدن دارد اما لازم به ذکر است که مصرف برخی از انواع میوه‌ها مانند موز، انگور، کشمش، انجیر، هندوانه، خربزه و طالبی باید به یک تا دو بار در هفته مصرف شود.



شما می‌توانید در هر ساعت از شبانه روز با مشاوران ندای سلامت با شماره 28111066- 02 تماس بگیرید و مشخصات مورد نیاز خود را با ما در میان بگذارید و به‌صورت رایگان مشاوره بگیرید.

Print

تعداد نمایش ها (7450)/نظرات (0)

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

x