دات نت نیوک
X

خدمات پرستاری از سالمند در منزل

مشکلات عدم رعایت تغذیه مناسب سالمندان

رتبه بندی این مطلب:
4.5

امروزه جمعیت سالمندان رو به افزایش است و مراقبت و نگهداری از این قشر جامعه مسئله مهمی بحساب می‌شود. مراقبت از سالمندان و استفاده از الگوی مناسب تغذیه سالمندان امری است که باید برای تمام سالمندان رعایت شود به خصوص سالمندانی که دچار بیماری های مختلف هستند و باید بیشتر به تغذیه اهمیت دهند.  دوران سالمندی یکی از بهترین دوران زندگی افراد در طول زندگی است که فرزندان در این سن مسئولیت مراقبت و نگهداری از  والدین خود را دارند. پیشگیری و درمان به کمک تغذیه سالمندان در مقایسه با روش های درمان بیماری ها اولویت بیشتری دارد.  تغذیه سالمندان از مشکلات این دوران می باشد. عدم استفاده از مواد غذایی مناسب در این دوران سبب بروز بیماری در سالمندان می شود.

مشکلات سالمندان برای رعایت تغذیه سالم چیست؟

معمولا تغییرات اعصاب ماهیچه‌ها و کاهش ترشح بزاق دهان باعث مشکلات غذا خوردن در سالمندان می‌شود. همین مشکل باعث احساس ترس از خفگی هنگام خوردن غذا می‌شود. همچنین مصرف دهیراسیون بدن و برخی از داروها باعث خستگی دهان و جمجمه می‌شود که جویدن غذا را برای سالمندان مشکل کرده است. سالمندان باید در حالت نشسته غذا بخورند. خوردن غذا در وضعیت خوابیده، خطر ورود غذا به دستگاه تنفس و التهاب ریه را افزایش می‌دهد. شما با استخدام پرستار خصوصی سالمند می‌توانید در ساعات مشخصی از شبانه روز و بطور دقیق تغذیه سالمند را برنامه ریزی کنید تا دچار چنین مشکلاتی نشوند. 

اختلالات گوارشی در اثر عدم رعایت تغذیه سالم برای سالمندان

بر اثر رعایت نکردن تغذیه مناسب سالمندان ممکن است دچار بیماری های بسیاریی شوند که عوارض جبران ناپزیری داشته باشد. اختلالات گوارشی شامل حالت تهوع، ترش کردن و یبوست با بالا رفتن سن افزایش می یابد. پرستار خصوصی سالمندباید هرگونه تغییر در وضعیت تغذیه سالمند را با خانواده ایشان در میان بگذارد.


برای دریافت مشاوره‌های مربوط به انتخاب پرستار خصوصی سالمند در منزل 
می‌توانید به‌صورت شبانه روزی با شماره : 28111066- 021 تماس حاصل فرمایید و رایگان از مشاوران ما راهنمایی بگیرید.

 

نشانه های اختلالات گوارشی به شرح زیر است :

• کاهش ترشحات صفرا
• عادات غذایی نامناسب
• وضعیت نامناسب اجابت مزاج
• نگرانی های ذهنی 
• عوارض داروهای مصرف شده

تغذیه مناسب سالمندان به چه چیزهایی نیاز دارد؟

1. انرژی

با افزایش سن به علت تغییرات متابولیسم، کاهش فعالیت بدنی و کاهش بافت ماهیچه ای نیاز به انرژی کم می‌شود. سالمندان خانم ۱۴۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلو کالری و سالمندان آقا حدود ۱۶۰۰تا ۲۴۰۰ کیلوکالری انرژی نیاز دارند. سالمندان دارای فعالیت محدود به ۱۱۰۰ تا ۱۳۰۰  ( زنان ) و ۱۳۰۰ تا ۱۶۰۰ ( مردان ) می‌باشد. ورزش سبب بهبود و توان فرد برای فعالیت بدنی و حفظ توانایی او برای فعالیت های روزانه می‌شود. کاهش انرژی دریافتی نسبت به سنین میانسالی برای پیشگیری از افزایش وزن لازم است. اگر مصرف انرژی به مقدار زیادی کم شود منجر به ضعف و محدودیت انجام فعالیت های بدنی می‌شود. تعادل انرژی دریافتی و مصرفی سالمندان اهمیت زیادی دارد. ثابت نگه داشتن وزن اهمیت زیادی دارد. به هنگام ابتلا به بیماری شرایط جسمی بیمار باید در نظر گرفته شود.

2. پروتئین

هر چند با افزایش سن رشد بدن متوقف می‌شود. به دلیل مرگ سلول های پوست و مخاط دستگاه گوارش پروتئین لازم است. توصیه می‌شود ۱۲ تا ۲۰ درصد از انرژی دریافتی روزانه از پروتئین‌ها تأمین شود. در صورت کمبود پروتئین در بدن سالمندان سیستم دفاعی بدن دچار مشکل می‌شود.  نیاز به پروتئین در هنگام ابتلا به بیماری و عفونت، اعمال جراحی و شکستگی های استخوانی بیشتر می‌باشد. 

3. چربی

کاهش چربی و انرژی دریافتی در دوران سالمندی سبب کاهش دریافت اسید چرب ضروری اسیدلینولئیک شود. مواد غذایی سرخ شده است. مصرف یک قاشق سوپخوری روغنهای گیاهی به منظور تأمین اسید لینولئیک و ویتامین ای “A” ضروری است. بهتر است ۲۵ تا ۳۰ درصد انرژی کل مورد نیاز از طریق چربی ها تأمین شود.

4. ویتامین های محلول در آب

تیامین، ریبوفلاوین و نیاسین ویتامین هایی هستند که در متابولیسم انرژی دخالت دارند. میزان نیاز به آنها بستگی به میزان دریافت انرژی دارد. در سالمندان دریافت انرژی محدود است پس نیاز به این ویتامین‌ها هم کم می‌شود. کمبود ریبوفلاوین در افرادی که مواد لبنی کمتر مصرف می‌کنند دیده می‌شود.


شما می‌توانید در هر ساعت از شبانه روز با مشاوران ندای سلامت با شماره 28111066-021 تماس بگیرید و درخواست خدمات مورد نظر خود را بدهید و به صورت رایگان مشاوره بگیرید.


Print

تعداد نمایش ها (2903)/نظرات (0)

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

x