دات نت نیوک
X

خدمات رادیولوژی در منزل

تعبیه NGT در منزل

رتبه بندی این مطلب:
4.7

سوند بینی و معده چیست؟

سوند نوعی لوله کوتاه است که اغلب برای رساندن غذا و دارو به داخل معده از آنها استفاده می‌شود. از سوند برای استفاده کوتاه مدت بکار برده می‌شود. این لوله‌ها به وسیله قطره ریز یا پمپ الکتریکی، انواع محلول‌ها به داخل این لوله وارد می‌شود. همچنین با استفاده از سرنگ یا ماشین ساکشن گاز و مایعات داخل معده را خارج می‌کنند.

گاواژ چیست؟

گاواژ از لحاظ مفهومی نوعی تغذیه از راه لوله است و از بینی رد می‌شود و در انتها به مری و معده می‌رسد. خروجی گاواژ در معده قرار دارد. از این لوله‌ها برای بیمارانی که سطح هوشیاری پایینی دارند و توانایی خوردن و آشامیدن را ندارند، بیشتر استفاده می‌شود. مانند بیمارانی که سکته مغزی کردند و توانایی جابجایی بدن خود را ندارند. معمولا استفاده بیش از اندازه از این لوله عوارضی مانند سینوزیت و تب درد  به همراه خواهد داشت. 

 

برای دریافت مشاوره‌های مربوط به انتخاب پرستار می‌توانید به‌صورت شبانه روزی
با شماره : 28111066-021 تماس حاصل فرمایید و رایگان از مشاوران ما راهنمایی بگیرید.


هدف از دادن تغذیه به بیمار با استفاده از لولهNGT  چیست؟

تغذیه مناسب جهت بیمارانی که بلغ ندارند.
تغذیه مناسب جهت بیماران بی هوش و نیمه بی هوش
بیمارانی که از راه دهان کالری کافی دریافت نمی کنند.
برای چه بیمارانی نباید از لوله NGT استفاده کرد؟
برای بیمارانی که مبتلا به شوک با گردش خون ایسکمی روده هستند.
بیمارانی که دچار انسداد کامل مکانیکی روده و یا ایلئوس تغذیه هستند و با گذاشتن لوله NGT مبتلا به انسداد مکانیکی روده می‌شوند.
بیمارانی که اسهال شدید و غیر قابل کنترل دارند.
بیمارانی که مبتلا به پانکراتیت و فیستول‌های روده‌ای هستند. اما برای گروه CC از بیماران روده این روش را می‌توان تجویز کرد. 

بیماران و همراهان باید چه نکاتی را هنگام تعبیه NGT رعایت کنند؟

شما از روش NGT می‌توانید حداکثر 4 الی 6 هفته برای غذا دادن به بیمار استفاده کنید. جنس این لوله‌ها مهم است و باید بعد از هر 2 یا 3 با استفاده عوض شود. هنگامی که پرستار در منزل دارید او باید مایع گاواژ را روزانه تهیه کرده و به بیمار تزریق کند. گاواژ برای 24 ساعت در یخچال قابل نگهداری می‌باشد و بعد از این مدت قابل مصرف نیست. 

مایه گاواژ نباید هرگونه ادویه و مواد افزودنی داشته باشد. با توجه به اینکه تمام گروه‌های غذایی در مایع گاواژ وجود دارد، از دادن شیر در مدتی که بیمار گاواژ می‌شود خودداری کنید و در دو نوبت نهار و شام به بیمار (به جز بیماران تحت دیالیز و با فسفر خون بالا) ماست داده شود.

روش غذا دادن به بیمار با استفاده از لوله NGT

1. شستن دست
2. قرار دادن بیمار در حالت نشسته و بالا آوردن قسمت بالای تخت
3. ابتدا مطمئن شوید لوله درون معده قرار گرفته باشد و غذا به ریه بیمار وارد نشود.
4. باقیمانده معده را بررسی کنید. در صورتی که بیشتر از ۱۰۰ سی سی غذا در معده باقی مانده باشد، نشان دهنده تأخیر در تخلیه معده است. مایع کشیده شده را به معده بازگردانید و تغذیه بیمار را در آن جلسه حذف کنید.
5. بهتر است در شروع گاواژ از حجم ۵۰ سی سی هر ۴ ساعت استفاده شود و در صورت تحمل حجم گاواژ هر ۴ ساعت ۲۵ سی سی اضافه شود.
6. قبل از این که محلول غذایی به طور کامل تمام شود حدود ۳۰ تا ۵۰ سی سی آب ساده را به درون سرنگ بریزید تا لوله شسته شود.
7. قبل از تمام شدن آب، لوله معده را با فشار انگشتان ببندید و سرنگ را از لوله معدهجدا کنید. پیستون را داخل سرنگ قرار دهید و مجدداً سرنگ را به سر لوله وصل کنید تا از ورود هوا به داخل معده جلوگیری شود. سپس بیمار را به مدت ۳۰ دقیقه در همان وضعیت قرار دهید.



شما می‌توانید در هر ساعت از شبانه روز با مشاوران ندای سلامت با شماره 28111066-021 تماس بگیرید و خدمات مورد نیاز خود را از ما درخواست کنید و به صورت رایگان مشاوره بگیرید.


Print

تعداد نمایش ها (7665)/نظرات (0)

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

x