دات نت نیوک
X

خدمات پرستاری از سالمند در منزل

خدمات درمان زخم بستر در منزل

رتبه بندی این مطلب:
4.6

زخم بستر چیست؟

پوست مهم ترین عاملی است که در سلامت و زیبایی افراد تاثیر زیادی دارد. پوست انسان در برابر آسیب حساس است اما بافت پوست انسان توانایی ترمیم انواع زخم را دارد. به همین دلیل پوست بدن با حالت کشسانی که دارد، نمیتواند فشار بیش از حد را تحمل کند و این فشارها باعث تنگی عروق خونی می‌شود. وظیفه این عروق تامین مواد مغذی و اکسیژن برای پوست می‌باشد. زمانی که پوست بدن به مدت طولانی بدون خون است، بافت بدن از بین میرود و باعث ایجاد زخم بستر می‌شود. زخم بستر بر اثر آسیب دیدن بافت های بدن به وجود می‌آید و نشانه های مختلفی دارد. زخم بستر یا زخم فشاری برای بیمارانی که قابلیت جابجایی و تحرک ندارند مسئله بسیار مهمی می‌باشد. ایمنی و سلامت انسان در این مرحله از بیماری به شرایط نگهداری از بیمار بستگی دارد. این بیماری مسئله مهمی است که بین بیماران فلج یا کسانی که جراحی انجام دادند و قابلیت جابجایی ندارند یا افراد مسن و سالمند بیشتر دیده می‌شود. این بیماری تاثیرات زیادی در روحیه بیمار دارد و باعث بروز آسیب های فیزیکی و روانی فرد میشود. مرکز ندای سلامت با کادری مجرب و پیشرفته و همچنین داشتن پزشک و پرستار متخصص امکان نگهداری و درمان بیمار مبتلا به زخم بستر را در منزل شما فراهم کرده است و شما می‌توانید مراحل درمان بیمار خود را در منزل مشاهده کنید و نتیجه مطلوبی را دریافت کنید.

نشانه های زخم بستر

با استفاده از این نشانه ها شما می‌توانید قبل از آسیب دیدن بیمار به صورت جدی اقدام به مراحل درمانی زخم بستر داشته باشید و از هزینه های اضافی جلوگیری کنید. نشانه‌های زخم بستر شامل:

·       تغییر در رنگ یا بفت پوست

·       ورم

·       تخلیه پر از چرک

·       بعضی مناطق پوست، گرمتر یا سردتر از بقیه نقاط هستند.

·       حساسیت پوستی در برخی از نقاط بدن


برای دریافت مشاوره مربوط به پزشک متخصص زخم بستر یا خدمات دیگر میتوانید به‌صورت شبانه روزی

 با شماره : 28111066- 021 به صورت رایگان از مشاوران ما راهنمایی بگیرید

 

 

مراحل زخم بستر

در اولین مرحله زخم بستر آسیب جدی به بدن وارد نمی‌کند و علائم آن فقط سوزش، درد و یا خارش پوست می‌باشد. در مرحله دوم ممکن است سطح پوست به صورت عمیق تر زخم شود و قسمتهایی از سطح پوست از بین برود به صورتی که شما لایه های درون پوستی را مشاهده می‌کنید. در مرحله آخر تمام بافت های پوست از بین می‌رود و زخم خیلی عمیق می‌شود و تا عضلات و استخوانها هم می‌رسد و آنها را از بین می‌برد.

عوامل تاثیر گذار برای ایجاد زخم بستر

·       عدم مصرف کافی مایعات و مواد غذایی

·       سرمازدگی

·       سوختگی‌های عمیق پوستی

·       فشار ثابت بر قسمت‌های خاص بدن

·       خوابیدن یا نشستن بر روی سطح سفت

·       قرار گرفتن در رطوبت به مدت طولانی

·       بی تحرکی

·       کمبود دهیدراتاسیون و تغذیه مناسب

·       جدی نگرفتن و عدم مراقبت از بیماران دیابتی

قسمت‌های بدن که بیشتر دچار زخم بستر می‌شود

اگر شما مبتلا به زخم بستر هستید و یا از بیمار زخم بستر مراقبت می‌کنید باید این نکته را در نظر داشته باشید که زخم بستر بیشتر در نواحی از بدن ایجاد میشود که تحرک کمتری دارد و بیمار در طی شبانه روز کمتر این نواحی را تکان می‌دهد. مانند:
پس سر، گوشها، کتف ها، جناغ، آرنج ها، زیر باسن، لگنف زی زانو، پاشنه های پا

قسمت‌هایی از بدن که در هنگام خواب باعث اینجاد زخم بستر می‌شود

1.    وضعیت خوابیده به پشت

در این وضعیت بدن نباید طوری قرار بگیرد که تمام قسمت های بدن با سطح زمین در تماس باشد. این قسمت ها شامل: استخوان پس سری، ستون مهره ها، آرنج، ساکروم، دنبالچه و پاشنه پا می‌باشد.

2.    وضعیت خوابیده به شکم

در ان وضعیت قسمت‌های که در معرض خطر هستند شامل: استخوان پیشانی، استرنوم، زانو، برجستگی های لگن و انگشتان پا می‌باشد.

3.    وضعیت خوابید به پهلو

استخوان کتف ،ایلیاک کرست، برجستگی بزرگ استخوان ران ،قوزک های پا

4.     وضعیت نشسته

ساکروم و برجستگی های استخوان عانه 

شما می‌توانید در هر ساعت از شبانه روز با مشاوران ندای سلامت با شماره 28111066-021 تماس بگیرید و مشخصات مورد نیاز خود را با ما در میان بگذارید و به‌صورت رایگان مشاوره بگیرید.

 

 

Print

تعداد نمایش ها (6215)/نظرات (0)

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

x