دات نت نیوک
X

خدمات پرستاری از سالمند در منزل

رفتار مناسب با سالمندان آلزایمری

رتبه بندی این مطلب:
3.8

بیماری آلزایمر یکی از سخت ترین بیماری‌هایی است که در دوران سالمندی افراد با آن سر و کله می‌زنند اما برای مراقبت و نگهداری سالمندان دچار آلزایمر، باید نسبت به عوارض و نشانه‌های این بیماری آگاهی داشته باشیم تا بتوانیم به سالمندان آلزایمری کمک کنیم. بیماری آلزایمر یکی از بیماری‌های عصبی شناخته شده است. آلزایمر به صورت تدریجی مغز افراد مبتلا را درگیر می‌کند و اینگونه افراد دچار فراموشی می‌شوند. نگهداری صحیح از سالمندان مبتلا به این اختلال تا حد زیادی در عدم پیشرفت این بیماری تأثیر دارد.

شناخت بیماری آلزایمر 

آلزایمر بدون هیچ درمان قطعی و یا راه پیشگیری، نوع ناتوان کننده‌ای از زوال عقل به شمار می‌رود. پرستار خصوصی بیمار آلزایمری می‌تواند گزینه بسیار مناسبی برای نگهداری و مراقبت از آنها باشد.  اگر مسئولیت پرستاری از سالمند آلزایمری را دارید، بدانید که این کار نیازمند به تعهدی ۲۴ ساعته است. مسئولیت شما با پیشرفت بیماری بیشتر می‌شود. بیماری آلزایمر نوعی زوال ذهنی می‌باشد. در این بیماری ابتدا قابلیت زبان و کلام و رفته رفته تفکر، استدلال و حافظه از بین می‌رود. درابتدا فرد فقط در به یاد آوردن نام ها مشکل دارد اما ممکن است روزی برسد که نداند نیاز به اجابت مزاج دارد یا خیر؟

برای دریافت مشاوره های مربوط به انتخاب پرستار بیماران آلزایمری در منزل یا خدمات دیگر مرکز ندای سلامت میتوانید به‌صورت شبانه روزی

 با شماره : 28111066-021 تماس حاصل فرمایید و رایگان از مشاوران ما راهنمایی بگیرید.

 

مزایای پرستاری از سالمند آلزایمری در منزل

از زمان شروع نشانه‌های آلزایمر در سالمند تا وقتی که از دنیا می رود، چیزی حدود ده سال طول می‌کشد. طی این سالها فرد در زمینه‌های مختلفی دچار اختلال می‌شود. این اختلالات در طی سالها تشدید می‌شوند. اختلالاتی که سالمندان مبتلا به آلزایمر را درگیر می‌کند شامل موارد زیر است:
نقص در حافظه کوتاه مدت
مشکلاتی در زبان و ادراک
نقص در قضاوت و تصمیم گیری 
تغییرات شخصیتی در سالمند

رشد این بیماری روند تدریجی دارد و مشکلاتی که اضافه می‌شود مراقبت از این سالمندان را دشوار می‌کند. بیشتر مبتلایان به آلزایمر خودشان هم همسرانی دارند که به دلیل کهولت سن، در  انجام کارهای شخصی خود با مشکلاتی رو به رو هستند. به همین دلیل عمده کارهای مراقبتی این بیماران به عهده فرزندان آنان است. در فرهنگ ما مراقبت از والدین سالمند، کاری ارزشمند می‌باشد. به همین دلیل فرزندان سالمندان مبتلا به آلزایمر به آموزش در زمینه مراقبت از بیمار خود احتیاج دارند.

پیشگیری و کنترل آلزایمر در سالمندان

در بیماری آلزایمر فرد به تدریج توانایی‌ ذهنی خود را از دست می‌دهد. آلزایمر باعث کوچک شدن و یا عدم کنترل عقلی و جسمی می‌باشد. تخمین زده می‌ شود که نیمی از موارد ابتلا به آلزایمر در سالمندان، مرتبط با عوامل خطر قابل اصلاحی مثل سیگار کشیدن، کم‌ تحرکی و چاقی می‌باشند. سالمندان در مراحل اولیه ابتلا به آلزایمر، کم اشتهاء می‌باشند. این سالمندان وزن خود را از دست می‌‌دهند. این بیماری موجب لاغر شدن سالمند می‌‌شود.  همچنین سبک زندگی، تاثیر چشمگیری بر حافظه سالمند دارد.

6 راه حل برای جلوگیری از بیماری آلزایمر در سالمندان

1. نوشتن و خواندن
بسیار بخوانید و بنویسید.
بلند بخوانی
با تغییر صدا و به جای شخصیت‌های کتاب یا نویسنده بخوانید.
خاطرات روزانه را بنویسید
از مطالبی که دوست دارید نت بردارید.

2. تغییر در عادات ساده
با دست مخالف مسواک بزنید.
با دست مخالف غذا بخورید.
با دست مخالف شانه کنید.

3. تقویت حافظه تصویری
یک عکس خانوادگی را به دقت نگاه کنید و بعد با چشم‌های بسته شروع به توصیف آن کنید.

4. جابه جایی وسایل خانه
جای همه چیز را عوض کنید. تا  مغز خود را برای بخ خاطر سپردن و یادآوری مجدد آنها تقویت کنید.

5. پیدا کردن سرگرمی های جدید
عادات سرگرمی روزمره خود را با انتخاب‌های جالب هر چند متفاوت و گذرا تغییر دهید.

6. باغبانی کنید
باغبانی به شما در تمرکز و تقویت حافظه کمک می‌کند. این کار را با کاشتن یک یا دو گلدان شروع کنید.

اقدامات مربوط به پرستار خصوصی سالمند آلزایمری

سعی کنید برای نگهداری و مراقبت از سالمندان آلزایمری حتما از پرستار خصوصی استفاده کنید تا در تمام طول شبانه روز حواسش به سالمند باشد. در زمان هایی که پرستار خصوصی احتیاج به کمک ندارد سعی کنید جلوی دست و پا نباشید. خانه را برای نگهداری سالمند آلزایمری امن نگه دارید تا وجود وسایل پر خطری مشکلی برای او پیش نیاید.

شما می‌توانید در هر ساعت از شبانه روز با مشاوران ندای سلامت با شماره 28111066-021 تماس بگیرید و درخواست خدمات مورد نظر خود را بدهید و به‌صورت رایگان مشاوره بگیرید.

 

Print

تعداد نمایش ها (7017)/نظرات (0)

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

x