دات نت نیوک
X

خدمات پرستاری از سالمند در منزل

علت پرخاشگری سالمندان در دوران سالمندی چیست؟

رتبه بندی این مطلب:
3.7

معمولا اکثر سالمندان در سن بالا دچار افسردگی و استرس می‌شوند و همانند کودکی می‌شوند که باید به آنها توجه بیشتری کرد ولی در برخی موارد وقتی این توجهات کم می‌شود، سالمندان از لحاظ روحی آسیب می‌بینند و دنبال راهی برای خالی کردن خشم خود هستند. 

پرخاشگری به چه معناست؟

پرخاشگری به رفتاری که باعث درد و آزار خود فرد و اطرافیان شود گفته می‌شود.  رفتاری به قصد آسیب ( کلامی یا فیزیکی ) به فرد دیگری یا نابود کردن دارایی دیگران. پرخاشگری می‌تواند باعث آسیب به دیگران از نظر عاطفی و جسمی بشود. پرخاشگری باعث ایجاد مشکلات در روابط می‌شود. افراد و سالمندان گاهی، رفتارهای پرخاشگرانه‌ از خود نشان می‌دهند که طبیعی است. اگر پرخاشگری در سالمندان به‌صورت مکرر رخ دهد، مراجعه به پزشک متخصص لازم می‌شود.

چند نوع پرخاشگری در سالمندان وجود دارد؟

1. پرخاشگری‌ خصمانه: دراین نوع رفتار فرد قصد‌ صدمه‌ و آزار به‌ دیگران‌ را دارد. زنگ های تفریح در مدارس کودکان‌ در حیاط‌ مدرسه‌ به‌ کتک ‌کاری‌ می ‌پردازند.
2. پرخاشگری‌ وسیله‌ ای: در این نوع رفتاری‌ فرد خواستار به‌ دست ‌آوردن‌ هدفی‌ دیگر است‌ و ابداً قصد اذیت‌ کردن‌ دیگران را ندارد. البته‌ در این‌ میان‌ ناخواسته ممکن‌ است‌ لطمه‌ ای‌ نیز به‌ کسی‌ وارد شود. مثلاً کودک‌ بزهکار کیف‌ خانمی‌ را می زند برای مورد تشویق قرار گرفتن، در این بین ممکن است آسیبی به کودک برسد.

برای دریافت مشاوره‌های مربوط به انتخاب پرستار خصوصی سالمند در منزل 

می‌توانید به‌صورت شبانه روزی با شماره : 28111066- 021 تماس حاصل فرمایید و رایگان از مشاوران ما راهنمایی بگیرید.

چرا پرخاشگری در سالمندان بیشتر است؟

سالمندان مانند دیگر گروه های سنی دلایل مختلفی برای پرخاشگری دارند. پرخاشگری در سالمندان می تواند به علت زودرنجی و حساسیت زیاد آنها باشد. درک نشدن از سمت اطرافیان باعث احساس عصبانیت در سالمندان می شود.
رنجوری روانی از خصوصیات برخی سالمندان است که در اثر مشکلات جسمی بوجود می آید. این رفتار  سالمندان  یک دافعه شخصیتی ایجاد می کند و اطرافیان ممکن است با بدخلقى با آنها رفتار کنند.
برخی اختلالات نورولوژیک مثل : دمانس و آلزایمر زمینه ساز بروز این رفتارها است. در صورت مختل بودن حافظه کوتاه مدت ؛ سالمند فراموش میکند که پرستار سالمند وظایفش را انجام داده و همین موجب ناراحتی سالمند می شود.
پرخاشگری در سالمندان با سابقه بیماری هایی نظیر افسردگی و اضطراب ، ناشی از همین بیماری ها می باشد.
رفتارهای مبهم اطرافیان منجر به نگرانی و بد دلی در سالمندان میشود. سالمند انتظار دارد اطرافیان همان رفتاری را داشته باشند که آنها می خواهند.
طرد شدن از طرف فرزندان ، دوستان و آشنایان

برای درمان پرخاشگری در سالمندان چه باید کرد؟

رفتارهای بروز شده توسط سالمندان بصورت نورولوژیک و روانشناختی است که در هر دو مورد فرد دچار آسیب‌های جدی می‌شود. فراموش نکنید راهکارهای مناسب برای برخورد با سالمند و نیز کمک گرفتن از یک متخصص برای یافتن بهترین راهکار درمانی می تواند موثر باشد. به علاوه مراقبین نیز باید بیاموزند که از خود مراقبت کنند و به خاطر وجود شرایط دشوار نگهداری نسبت به سلامت خود نیز هوشیار باشند. در این گونه موارد نگران نباشید شما براحتی با استخدام پرستار خصوصی سالمند در منزل می‌توانید سالمند خود را از رسیدن به آسیب جدی محافظت کنید. 

با سالمندان پرخاشگر چگونه رفتار کنیم؟

سالمندان ناتوان نیز روزی جوان بوده اند و کارهایشان را به تنهایی انجام می دانند. پس با غرولند کردن و ابراز بی حوصلگی ناتوانی آن ها را به رخشان نکشید. حتی برخی لجبازی های سالمندان ناشی از علت خاصی است. نوعی اعتراض را نشان می‌دهد که به دلیل عوارض افزایش سن باشد. در طول روز و هفته خدماتی که دوست دارند را به آنها ارائه دهید. با این کار به افزایش پذیرش، محبت و مودت کمک کرده اید.

شما می‌توانید در هر ساعت از شبانه روز با مشاوران ندای سلامت با شماره 28111066-021 تماس بگیرید و درخواست خدمات مورد نظر خود را بدهید و به صورت رایگان مشاوره بگیرید.
Print

تعداد نمایش ها (3722)/نظرات (0)

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

x