دات نت نیوک
X

خدمات پرستاری از سالمند در منزل

مقایسه نگهداری از سالمند در خانه سالمندان و در منزل

رتبه بندی این مطلب:
4.3

پرستاری از سالمند در منزل خودش خطر بیماری های رایج در دوران سالمندی و شایع در سرای سالمندان را کاهش می‌دهد‌. سالمندان به مراقبت و نگهداری زیادی نیاز دارند و کوتاهی در این زمینه ممکن است بیماری‌‌های عفونی را در جمعیت سالمندان گسترش دهد. طبق پیش بینی های انجام شده به علت بهبود وضعیت بهداشت و درمان تا سال ۲۰۵۰ تعداد سالمندان جهان به ۲ میلیارد نفر می‌رسد. لذا باید به بیماری های دوره سالمندی توجه بیشتری داشت و توجه نمود که سرای سالمندان هر چقدر هم امن و بهداشتس باشد با این حال مکانی است که تعداد زیادی افراد سالخورده ۶۰ تا ۶۵ سال در آن ساکن هستند.
شناخت بیماری های عفونی در سالمندان می‌تواند کمکی باشد برای پرستار خصوصی که به مراقبت از سالمندان می‌پردازند و هم برای خود سالمند و خانواده او تا بتوانند در صورت بروز عارضه مشکوک به موقع اقدام کنند. به دلیل افزایش رشد جمعیت سالمندان و از طرفی‌، بهبود وضعیت بهداشتی و درمانی وقتی امید به زندگی در سالمندان بالا رفته و طبیعی است که افراد به علت کهولت سن بیشتر به بیماری مبتلا می‌شوند  و به مراقبت های پزشکی بیشتری نیاز پیدا می‌کنند، و ممکن است بیشتر به سرای سالمندان مراجعه کنند.

بیماری‌های سالمندان در مراکز نگهداری و مراقبت از سالمند

لذا آشنایی با بیماری های عفونی در سالمندان بالای ۶۵ سال به خصوص در مراکز نگهداری از سالمندان بسیار ضروری است. در ادامه مطلب به معرفی بیماری هایی می پردازیم که در سالمندانی که در منزل خودشان زندگی می کنند نیز دیده میشود ولی در سرای سالمندان شایع تر است .

برای دریافت مشاوره‌های مربوط به انتخاب پرستار سالمند در منزل می‌توانید به‌صورت شبانه روزی با شماره : 28111066 - 021 تماس حاصل فرمایید و رایگان از مشاوران ما راهنمایی بگیرید.

6 بیماری که سالمندان ممکن است در مراکز نگهداری از سالمند به آن مبتلا شوند:

۱- عفونت ادراری در سالمندان

عفونت دستگاه ادراری از شایع ترین عفونت‌ها در خانم های سالمندی است که در مراکز نگهداری زندگی می‌کنند. عفونت ادراری باکتریایی بدون علامت در خانه سالمندان از عفونت‌های رایج دیگر است که به درمان خاصی نیاز ندارد و فقط باید بیمار تحت نظر باشد. سوزش ادرار ، تکرر ادرار ، تغییر در رنگ و بوی ادرار و تب و لرز شدید علامی هستند که به محض مشاهده شدن در سالمند باید در مان نیز آغاز گردد.

۲- پنومونی (ذات الریه)

پنومونی یا سینه پهلو از دیگر عفونت هاست که سالمندان را در سرای سالمندان تهدید می‌کند. میزان شیوع پنومونی در افراد بالای ۷۰ سال تقریبا ۵۰ برابر افرادی است که در سنین ۱۹-۱۵ سالگی قرار دارند. نشانه های این بیماری شامل سرفه، تب ، خلط ، تنگی نفس پیشروننده و درد در قفسه سینه می‌باشد. بنابراین باید علائم این بیماری را شناخت تا بتوان هرچه سریعتر سالمند را از دیگران جدا کرد و به بیمارستان منتقل کرد تا از شیوع آن جلوگیری شود.

۳- سل ریوی

یکی دیگر از بیماری های شایع عفونی در سالمندان سل ریوی می‌باشد. نشانه های بیماری سل مشابه عفونت‌های ریوی است. سالمندان معمولا از همان دوران جوانی به این بیماری مبتلا می‌شوند اما از آنجا که سیستم دفاعی یک فرد جوان قادر به محصور کردن میکروب سل در بدن می‌باشد، زمانی که این افراد به ۶۵ سالگی می‌رسند به دلیل تضعیف سیستم دفاعی بدن‌، عفونت پنهان دوباره فعال می‌شود و علام بیماری سل بروز پیدا می‌کند.

۴- عفونت زخم بستر

زخم‌های تماسی نیز در سرای سالمندان زیاد مشاهده می‌شود. سالمندانی که ناتوانی حرکتی دارند و روی بستر مانده اند در معرض خطرند. در مراکز نگهداری از سالمندان شاید به تعداد کافی پرستار خصوصی وجود نداشته باشد که به طور مرتب سالمندان را تغییر وضعیت دهد.

۵- باکتری در خون

باکتریمی عفونت دیگری استرس‌، زمانی که باکتری وارد خون می شود. باکتریمی اغلب بعد از بیماری های عفونی ای مانند پنومونی، زخم های بستر و بیماری آندوکاردیت عفونی ایجاد می‌شود.
بیش از ۵۰ درصد بیماران بالای ۶۰ سال که از خانه سالمندان به بیمارستان منتقل می‌شوند، آندوکاردیت عفونی دارند که بیماری حادی است و خیلی زود باید نسبت به درمان این بیماران و بستری کردن آنها در بیمارستان اقدام کرد.

۶- اسهال حاد عفونی

اسهال حاد عفونی یکی از علل عمده مرگ و میر در سالمندان است. ۵۱ درصد از مرگ و میر سالمندان به علت عفونت های روده ای یا اسهال حاد عفونی اتفاق می افتد . در فرآیند این بیماری سالمند به سرعت آب بدن خود را از دست می دهد که بسیار خطرناک است.

شما می‌توانید در هر ساعت از شبانه روز با مشاوران ندای سلامت با شماره 28111066-021 تماس بگیرید و درخواست خدمات مورد نظر خود را بدهید و به صورت رایگان مشاوره بگیرید.
Print

تعداد نمایش ها (1675)/نظرات (0)

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

x