دات نت نیوک
X

خدمات پرستاری از کودک در منزل

خدمات غربالگری در منزل

رتبه بندی این مطلب:
5.0

آزمایش غربالگری چیست و برای کدام افراد لازم است؟

آزمایش غربالگری برای مشخص کردن بیماری جنین درون شکم مادر استفاده می‌شود. برای بدست آوردن نتایج درست و قطعی نیاز به انجام آزمایشات مختلف است که مهم ترین آنها آزمایش غربالگری می‌باشد. اکثر آزمایش‌های غربالگری غیر تهاجمی هستند، یعنی برای انجام این آزمایشات نیاز به شکافتن بدن نیست و از طریق دستگاه‌های مخصوص، درون بدن قابل مشاهده است. آزمایش غربالگری معمولا برای خانم‌های باردار در سه ماه اول یا دوم بارداری است و اما برخی از آنها در دوره سوم انجام می‌شود. همانطور که می‌دانید دوره بارداری برای مادران بسیار مهم است و در این دوره نگرانی‌ها بیشتر می‌شود. آزمایش غربالگری روشی است که به کمک آن، مادران باردار از وضعیت ابتدایی جنین خود و تمام بیماری‌هایی که ممکن است بعد از تولد به‌صورت مادرزادی در او وجود داشته باشد را پیش بینی می‌کند.

 

برای دریافت مشاوره‌های مربوط به متخصص آزمایش غربالگری در منزل می‌توانید به‌صورت شبانه روزی

 با شماره : 28111066-021 تماس حاصل فرمایید و رایگان از مشاوران ما راهنمایی بگیرید.

 

زمان انجام آزمایش غربالگری

آزمایش غربالگری شامل آزمایش خون و سونوگرافی می‌باشد و معمولا در سه ماه اول تا زمان 10 هفتگی جنین انجام ‌می‌شود. در سه ماه اول بارداری با انجام آزمایش غربالگری مشخص میشود که جنین دچار فیبروز سیستیک و مشکلات قلبی نشده باشد. در سه ماه دوم که جنین به 14 تا 18 هفتگی می‌رسد، با استفاده از آزمایش خون مشخص می‌شود که جنین مبتلا به سندروم دان یا نقض لوله عصبی است یا خیر؟ نقض لوله عصبی مجموعه‌ای از نقض‌هایی است که هنگام تشکیل مغز و طناب نخاعی اتفاق می‌افتد که علاوه بر آزمایش خون فرد باید سونوگرافی نیز انجام دهد.

آزمایش خون چه نقشی در غربالگری دارد؟

در سه ماه اول بارداری دو نوع آزمایش خون انجام می‌شود. آزمایش غربالگری یک پارچه ترکیبی و آزمایش غربالگری یک پارچه سروم. این نوع آزمایش‌ها برای بررسی برخی مواد در خون می‌باشد و غیر عادی بودن هورمون‌ها نشانه اختلالاتی در جنین است. آزمایش خون برای تعیین گروه خونی، زردی و کم خونی جنین انجام می‌شود. اما در سه ماه دوم آزمایش خون برای مشخص کردن مشکلات ژنتیکی و مادرزادی جنین انجام می‌گردد. در این آزمایش 4 نوع پروتئین جنین انداز گیری می‌شود که با توجه به اختلالات به وجود آمده در هریک از بخش‌ها پیگیری‌های لازم انجام می‌گردد.

غربالگری نوزادان به چه صورت انجام می‌شود؟

کارشناسان مرکز ندای سلامت با تجربه و تخصصی که دارند در مرحله اول از پاشنه پا نوزاد شما نمونه خون می‌گیرند. این کار با استفاده از سوزن خیلی نازک به قطر 5 میلی متر مقداری خون را از پا نوزاد خارج کرده که آزمایشات لازم روی نمونه خون انجام می‌شود. جواب این آزمایش به مدت ده یا چهارده روز برای شما ارسال می‌شود. این ازمایش شبیه به ازمایش قند خون با دستگاه های خانگی هست و سوزنی مشابه به همان دارد و جای نگرانی برای والدین وجود ندارد.

طبق قوانین وزارت بهداشت تمام نوزادان متولد شده، بلافاصله بعد از ترخیص شدن از بیمارستان در ۳ الی ۵ روز بعد از تولد باید برای انجام غربالگری اقدام کنند. طبق این قانون برای عده ای از نوزادان ممکن است دو مرحله یا بیشتر غربالگری انجام شود.

انواع غربالگری نوزادان

·       غربالگری شنوایی

·       کم‌کاری مادرزادی غدۀ تیروئید

·       فنیل کتنوری

·       نقص آنزیم G۶ PD یا فاویسم

·       آزمایش خون

فواید آزمایش غربالگری برای نوزاد

هنگامی که نوزادی تازه متولد می‌شود، از روی نشانه‌های ظاهری نمی‌توان تشخیص داد که دچار چه بیماری است. اگر آزمایش غربالگری برای او انجام نشود، بدون اینکه بتوان تشخیص داد دچار چه بیماری است، بزرگ می‌شود و ممکن است در آینده خطرات جبران ناپذیری داشته باشد. امروزه با پیشرفت علم پزشکی تمام اختلالات نوزاد در هنگام تولد شناسایی می‌شود و هرچه سریعتر برای درمان آن اقدام می‌شود. اشن اختلالات شامل مرگ زودرس و ناگهانی، عقب ماندگی ذهنی، اختلالات شنوایی و ناتوانیهای جسمی می‌باشد که می‌توان با انجام آزمایش غربالگری از آن جلوگیری کرد.

 

شما می‌توانید در هر ساعت از شبانه روز با مشاوران ندای سلامت با شماره 28111066-021 تماس گرفته و درخواست خدمات مورد نظر خود را داشته باشید و همچنین به‌صورت رایگان مشاوره بگیرید.

 

Print

تعداد نمایش ها (8974)/نظرات (0)

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

x