دات نت نیوک
X

خدمات رادیولوژی در منزل

انجام خدمات دیالیز در منزل

رتبه بندی این مطلب:
3.5

دیالیز چیست؟

دیالیز(تراکافت) فرآیندی است که در آن مواد را با هم ترکیب کرده تا هر دو محلول با قرار گرفتن در محل مورد نظر از هم جدا می‌شوند و تغییر می‌کنند. مولکول‌های آب و مواد دیگر نمی‌توانند ترکیب شوند و همین موضوع باعث زیاد شدن وزن مولکول‌ها می‌شود و پروتئین قابلیت عبور از بین آنها را ندارد. دیالیز در تصفیه خون بیماران باعث نارسایی در کلیه می‌شود. رعایت نکردن اصول تغذیه مناسب و عدم کنترل قند یا فشار خون به مرور زمان روی کلیه و اندام‌های دیگر بدن تاثیر گذار است. این اتفاق زمانی می‌افتد که ۸۵ تا ۹۰ درصد بافت هردو کلیه از بین رفته باشد. در چنین وضعیتی باید دیالیز انجام شود. در واقع دیالیز یک درمان برای تصفیه کردن خون از طریق یک دستگاه ماشینی است. زمانی که کلیه‌ها به طور دقیق کار نکند با استفاده از دیالیز تعادل در بدن حفظ می‌شود و برای درمان کلیه خدمات مربوط به بیماری کلیوی از این روش استفاده می‌شود. 

برای دریافت مشاوره‌های مربوط به پزشک متخصص برای انجام خدمات دیالیز در منزل می‌توانید به‌صورت شبانه روزی

 با شماره : 28111066-021 تماس حاصل فرمایید و رایگان از مشاوران ما راهنمایی بگیرید.

 

چرا از دیالیز برای درمان بیماری‌های کلیوی استفاده می‌شود؟

درست کار کردن کلیه‌ها از جمع شدن آب و مواد اضافی و دیگر نا خالصی ها که ممکن است بدن را به خطر بی‌اندازد جلوگیری می‌کند. کنترل فشار خون و تنظیم سطوح مواد شیمیایی در خون یکی از مهم ترین نقش کلیه‌ها در بدن می‌باشد. کلیه ها حتی یک شکل از ویتامین D را فعال می کنندکه جذب کلسیم را بهبود بخشد وقتی کلیه های شما بعلت بیماری و یا آسیب نتوانند این کارها را انجام دهند دیالیز در اداره کردن طبیعی بدن کمک می کند.بدون دیالیز نمک و مواد زاید در خون تجمع می یابد و باعث مسمومیت بدن می شود اما دیالیز بیماری‌ها و مشکلات کلیوی دیگر را تحت تاثیر قرار می‌دهند را درمان نمی‌کند.

انواع دیالیز

1. همودیالیز: این نوع دیالیز قطعی ترین راه درمان است. در این روش با استفاده از یک کلیه مصنوعی، مواد و مایعات اضافی از بدن خارج می‌کنند و خون مقدار خون خارج شده از بدن تصویه شده و با استفاده از دستگاه دیالیز به بدن برمی‌گردد. برای جریان خون در کلیه مصنوعی، پزشک از طریق جراحی یک راه برای اتصال به دستگاه دیالیز ایجاد می‌کند.
خطرات نشی از انجام دیالیز به روش همودیالیز:
کاهش فشار خون 
کم خونی
گرفتگی عضلات
مشکل خواب
خارش
میزان پتاسیم بالا در خون
پریکاردیت (التهاب برون شامه قلب)
عفونت خون
ضربان نامنظم قلب
ایست ناگهانی قلب
2. دیالیز صفاتی: در این روش پزشک متخصص یک کاتتر دیالیز صفاتی را از طریق جراحی درون شکم قرار می‌دهند. این کاتتر خون را از طریق پرده‌ای طبیعی خون را تصفیه می‌کنند. در طی درمان، مایع دیالیز وارد صفاق می‌شود. این روش ممکن است چند ساعت طول بکشد و حتی 4 یا 6 بار در روز انجام شود. 
خطرات نشی از انجام دیالیز به روش صفاتی:
التهاب صفاق
ضعف عضلات شکم
افزایش قند خون
افزایش وزن
فتق
تب
درد شکم
3. درمان مداوم جایگزینی کلیوی (CRRT): این درمان در درجه اول در بخش مراقبت‌های ویژه و برای افراد مبتلا به نارسایی حاد کلیه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش که به عنوان هموفیلتراسیون شناخته می‌شود، از طریق دستگاه مخصوصی خون تصفیه می‌شود. سپس خون به همراه مایع جایگزین به بدن بر می‌گردد. این روش معمولا هر روز و به مدت ۱۲ تا ۲۴ ساعت انجام می‌شود.
خطرات نشی از انجام درمان مداوم جایگزینی کلیوی (CRRT):
عفونت
هیپوترمی (سرمازدگی)
کاهش فشار خون
اختلالات الکترولیتی
خون ریزی
تاخیر در بهبود کلیه
تضعیف استخوان‌ها
آنافیلاکسی (شوک آلرژیک)

شما می‌توانید در هر ساعت از شبانه روز با مشاوران ندای سلامت با شماره 28111066-021 تماس بگیرید و خدمات مورد نیاز خود را از ما درخواست کنید و به صورت رایگان مشاوره بگیرید.

Print

تعداد نمایش ها (11830)/نظرات (0)

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

x