دات نت نیوک
X

خدمات رادیولوژی در منزل

رادیولوژی چه کاربردی دارد؟

رتبه بندی این مطلب:
3.0

رادیولوژی بطور کلی به دو رشته بزرگ پزشکی تقسیم می‌شود. یکی از آنها بخش پزشکی هسته‌ای است که اساس کار آنها روی مواد رادیواکتیو می‌باشد و بخش دیگری رادیولوژی بر مبنای اشعه ایکس و کاربردهای مختلف آن است. در کل باید بگوییم رادیولوژی علم جدیدی در پزشکی است که با روش عکس برداری از قسمت داخلی بدن به درمان بیمار کمک می‌کند و اما باید به نکات مثبت و منفی برای درمان از این روش توجه کرد.

اساس کار رادیولوژی به چه صورت است؟

شکل و ساختار دستگاه‌های رادیولوژی به روش درمان یا تشخیص بیماری متفاوت است. اما بطور کلی دستگاه رادیولوژی از لامپ‌های اشعه ایکس با بازویی که می‌تواند در مسیرهای مختلف حرکت کند ساخته می‌شود. در گذشته از این دستگاه برای پرتو درمانی یا تابش پرتوها برای عکس برداری استفاده می‌شد اما به تدریج با پیشرفت علم پزشکی و کاربردهای مختلف اشعه ایکس در پزشکی از این دستگاه برای رویت همزمان قسمت  تصویری از بدن با استفاده از اشعه ایکس هم کاربردهای زیادی دارد.

برای دریافت مشاوره مربوط به انتخاب پزشک متخصص خدمات رادیولوژی در منزل می‌توانید به‌صورت شبانه روزی 
با شماره : 28111066- 021 به‌صورت رایگان از مشاوران ما راهنمایی بگیرید

کاربردهای رادیولوژی

عکس برداری از ریه بیمار و شناسایی سلامت فرد 
عکس برداری بصورت کنتراست از مری، معده، کلیه و...
. بررسی ساده و دقیق از شکم، مری، معده، روده، کلیه‌ها، لوزه سوم، سنگ‌های کلیه و ...
تشخیص شکستگی‌های داخلی بدن
گرفتن عکس های رنگی با کنتراست

نکات منفی برای استفاده از رادیولوژی چیست؟

امواج رادیولوژی قدرت تخریب و نفوذ بالایی دارد که تابش مداوم و مکرر آن منجر به تخریب بافت‌های سلولی می‌شود و بهتر است اگر برای درمان به مدت زمان طولانی نیاز دارید از رادیولوژی استفاده نکنید زیرا به تدریج باعث از بین رفتن بافت های سلولی شما می‌شود. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی دستگاه جدید رادیولوژی دیجیتال وارد عرصه پزشکی شده و عوارض کمتری دارد. در رادیولوژی دیجیتال مقدار دز دریافتی اشعه و تکرار آن پایین بوده و تصاویر کیفیت بالاتری دارند بنابراین بیماران مدت زمان کمتری در معرض اشعه قرار می گیرند. همچنین تصاویر گرفته شده در رادیولوژی دیجیتال، قابلیت آرشیو داشته که از تکرار عکسبرداری جلوگیری میکند . اشعه ایکس برای زنان باردار خطرناک است و می تواند منجر به بروز ناهنجاری های جنین شود. هر زنی قبل از رادیولوژی باید مطمئن شود که باردار نیست. لذا رادیولوژی و سی تی اسکن در بارداری ممنوع است مگر در شرایط خاص و تجویز پزشک. همچنین ام ار ای نیز در سه ماه اول بارداری توصیه نمی شود و سونوگرافی بدلیل استفاده از امواج صوتی برای جنین عوارض ندارد.

انواع ماشین‌های استفاده شده در رادیولوژی

1. ماشین اشعه ایکس: استفاده از اشعه ایکس، نوعی تابش الکترومغناطیسی برای ساخت تصاویر داخل بدن بدون ایجاد شکاف.
2. دستگاه سی تی اسکن: از تجهیزات اشعه ایکس برای ایجاد توالی از تصاویر مقطعی از بدن استفاده می شود. اغلب زمانی که پزشک از تصاویر بسیار مفصلی نیاز دارد تا منبع مشکل را شناسایی کند، به خصوص در بافت نرم از این نوع استفاده می کنند.
3. دستگاه ام آر آی:  از میدان مغناطیسی به جای تابشی برای تولید تصاویر داخل بدن استفاده می کند. برای بخش هایی از بدن استفاده می شود که سی تی اسکن ها نمی توانند تصاویر واضحی از قبیل استخوان تولید کنند.

 

شما می‌توانید در هر ساعت از شبانه روز با مشاوران ندای سلامت با شماره 28111066-021 تماس بگیرید و مشخصات مورد نیاز خود را با ما در میان بگذارید و به‌صورت رایگان مشاوره بگیرید.


Print

تعداد نمایش ها (6456)/نظرات (0)

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

x