دات نت نیوک
X

خدمات پرستاری از سالمند در منزل

نگهداری از بیماران دیابتی در منزل

رتبه بندی این مطلب:
4.6

دیابت چیست؟

دیابت در واقع یک نوع اختلال سوخت و سازی در بدن است که نام دیگر آن بیماری قند می‌باشد. در بیماری دیابت بدن انسان توانایی تولید هورمون انسولین را از دست می‌دهد و بدن در مقابل انسولین مقاومت می‌کند. بنابراین بدن نمیتواند به طور طبیعی عمل کند. نقش اصلی انسولین پایین آوردن قند خون است. در دیابت، سرعت و توانایی بدن در استفاده و سوخت و ساز کامل گلوکز کاهش می‌یابد و به همین دلیل میزان قد خون افزایش پیدا می‌کند. زمانی که افزایش قند در دراز مدت در بدن وجود داشته باشد، سبب تخریب رگ‌های بسیار ریز در بدن می‌شود که می‌تواند اعضای مختلف بدن همچون کلیه، چشم و اعصاب را درگیر کند. همچنین دیابت با افزایش ریسک بیماری‌های قلبی عروقی ارتباط مستقیمی دارد. بنابراین انجام چکاپ ماهانه و ویزیت می‌تواند از بروز این بیماری به صورت جدی جلوگیری کند.

 

برای دریافت مشاوره‌های مربوط به انتخاب پرستار بیماران دیابت در منزل یا خدمات دیگر مرکز ندای سلامت میتوانید به صورت شبانه روزی

 با شماره : 28111066-021 تماس حاصل فرمایید و رایگان از مشاوران ما راهنمایی بگیرید.

 

انواع دیابت

1.    دیابت نوع 1

در این نوع از دیابت، بدن انسولین تولید نمی‌کند و باید به صورت مستقیم به بدن انسولین تزریق کرد. معمولا این نوع دیابت را، دیابت وابسته به انسولین، دیابت نوجوانی یا دیابت زودرس می‌نامند که افراد قبل از 40 سالگی یا سالهای نوجوانی ممکن است به این بیماری مبتلا شوند. بیماران دیابتی از نوع یک برای ادامه زندگی خود به انسولین نیاز دارد و حتی میزان اندازه انسولین بدون تجویز پزشک متخصص را نمی‌توانند جابجا کنند. بیماران دیابتی باید سطح گلوکز خون خود را با رعایت رژیم‌های مخصوص دیابت و انجام آزمایشات مربوطه کنترل کنند.

 

2.    دیابت نوع 2

در این نوع از دیابت، بدن انسولین کافی را برای بدن تولید نمیکند و سلول‌های بدن به انسولین مقاومتی نشان نمی‌دهند. حدوده 99% از بیماری‌های دیابت از این نوع می‌باشد. که تنها راه درمان یا کنترل این بیماری، کاهش وزن، پیروی از رژیم غذایی سالم، ورزش‌های مختلف و نظارت کامل بر سطح قند است که با رعایت این نکات می‌توانید بهبهبود کیفت بیماری خود کمک کنید. دیابت نوع دوم بیشتر برای مردانی که سطح تستوسترون پایینی دارند بیشتر اتفاق می‌افتد. زیرا تستوسترون با مقاومت انسولین رابطه مستقمی دارد.

 

3.    دیابت حاملگی

برخی از زنان دارای سطح بسیار بالایی از گلوکز در خون هستند و بدن آنها قادر به تولید انسولین کافی برای انتقال گلوکز به سلول ها نیست و در نتیجه باعث افزایش سطح گلوکز می‌شود و این اتفاق بیشتر برای زنان باردار اتفاق می‌افتد. اکثر خانم‌ها می‌توانند با ورزش و تغذیه مناسب در زمان بارداری از بروز دیابت جلوگیری کنند. دیابت حاملگی تشخیص داده نشده یا کنترل نشده می‌تواند خطر ابتلا به عوارض در طول زایمان را افزایش دهد. نوزاد ممکن است بزرگتر از حد طبیعی باشد.

 

 

مراقبت‌های پرستاری برای بیماران دیابتی

پرستار باید برنامه رژیم غذایی بیمار دیابتی را به دقت تنظیم کند. پرستار بیمار دیابتی باید نظارت کامل برغذاهایی مصرف شده بیمار را داشته باشد و خوراکی‌هایی مثل سیب زمینی، حبوبات و برنج قسمت مهمی از رژیم غذایی یک بیمار دیابتی هستند، در رژیم غذایی بیمار قرار دهد. متابولیسم پایه برای هر بیمار دیابتی باید به صورت ماهانه رد‌یابی شود. داروها باید مطابق نسخه پزشک و فقط توسط پرستار به بیمار داده شود. قبل از دادن دارو به بیمار پرستار باید محض احتیاط، داروها را بررسی کند تا داروی مناسب به بیمار داده شود. دوز انسولین باید به دقت توسط پرستار بررسی شود. داروهای انسولین باید در یخچال نگه‌ داری شوند و بیست دقیقه قبل از ارایه به بیمار از یخچال بیرون آورده شوند.
پرستار بیمار دیابتی باید مراقب باشد تا هر روز از یک نقطه دارو تزریق نکند. تزریق از نقاط مختلف، باعث قدرت جذب متفاوتی می‌شود. بهتر است نقطه تزریق عوض شود. برای بیمارانی که مشکلاتی مثل خستگی مزمن بر اثر قند خون پایین دارند پرستار باید خود را برای موقعیت اورژانسی آماده کند که ممکن است بیمار علایم سرگیجه و خستگی شدید نشان دهد.

شما می‌توانید در هر ساعت از شبانه روز با مشاوران ندای سلامت با شماره 28111066-021 تماس بگیرید و درخواست خدمات مورد نظر خود را بدهید و به‌صورت رایگان مشاوره بگیرید.

 

Print

تعداد نمایش ها (11141)/نظرات (0)

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

x