دات نت نیوک
X

خدمات پرستاری از کودک در منزل

استخدام پرستار خصوصی برای کودکان مبتلا به فلج مغذی

رتبه بندی این مطلب:
5.0

بیماری فلج مغزی در کودکان چیست؟

فلج مغزی به معنای گروهی از ضایعات مزمنی است که کنترل حرکتی کودک را مختل می‌کنند. اختلال حرکتی ناشی از این ضایعه در سالهای اولیه زندگی ظاهر می‌شود و معمولاً با گذشت زمان بدتر نمی‌شود. این بیماری در شرایط نقصان تکامل یا آسیب به مناطق حرکتی مغز کودک  بوجود می‌آید که در نتیجه آن این مناطق قادر به کنترل حرکتی و وضعیت بدنی (پوسچر) کودک  نمی‌باشند. فلج مغزی شامل هر اختلالی با زمینه سیستم عصبی مرکزی در کنترل عضلات‌٬ وضعیت قرار گرفتن و یا حرکت است‌. این اختلال ناشی از صدمه مغزی در بدو دوران رشد می‌باشد.
از علل مهم و مشخص برای بروز این عارضه در کودک می‌توان به کاهش اکسیژن بافتی و کاهش اکسیژن مغز نوزاد٬ ضربه‌ها٬ خونریزی و ناهنجاری های مادر زادی اشاره کرد. در نوزادانی که دوره جنینی طبیعی داشته و زودتر از موعد متولد نشده اند مهمترین عامل فلج مغزی نرسیدن اکسیژن به مغز و هر نوع عاملی که باعث خفگی خفیف شود می‌باشد.

برای دریافت مشاوره مربوط به انتخاب پرستار میتوانید بصورت شبانه روزی
با شماره : 28111066-021 بصورت رایگان از مشاوران ما راهنمایی بگیرید

علائم فلج مغزی در کودکان چیست؟

سفتی عضلات یا اسپاستی سیتی در کودک
حرکات غیر طبیعی در کودک
اشکال در مهارت‌های حرکتی درشت کودک از قبیل راه رفتن یا دویدن
اشکال در مهارت‌های حرکتی طریف کودک از قبیل نوشتن یا باز و بسته کردن دکمه‌های لباس
اشکال در مهارت‌های ادراکی و حسی کودک

مراقبت و نگهداری از کودکان مبتلا به فلج مغزی

در این بیماری نه تنها کودک بلکه کل خانواده بایستی توسط گروه بهداشتی تحت نظر و درمان قرار گیرند ممکن است والدین به علت احساس عدم کفایت از پرستاری کودک معلول صرفه نظر کنند‌. مشارکت کاملا نزدیک والدین‌٬ کودک و اعضای گروه بهداشت امری اساسی محسوب می‌شود‌. خصوصا هنگامی که والدین موقع بروز بحران هایی که در اثر معلولیت کودک بوجود امده است دچار اشفتگی می‌شوند‌٬ درک و تفاهم نقش اساسی در کمک به آنها دارد لازم است که کودک مبتلا به CP یا فلج مغزی  حتما به حفظ سلامتی تشویق شود ضروری است که کودک از نظر جسمی و همچنین تزریق واکسن‌ها تحت نظر باشد‌. 
کنترل نیازهای تغذیه ای کودک امری بسیار مهم است اهمیت داشتن غذایی متعادل مطابق سن کودک و میزان فعالیت او نیاز کودک را از نظر مصرف کالری تغییر داده و لازم است که وزن او مرتبا کنترل شود. والدین یا پرستار خصوصی کودک مبتلا به فلج مغزی برنامه منظمی برای خواب کودک در نظر گرفته شود زیرا خستگی موجب افزایش شدت علایم فلج مغزی در کودک می‌شود اگر کودک در راه رفتن مشکل دارد لازم است وسایل محافظتی نظیر روکش برای مبلمان‌٬ نرده کنار تخت و محافظ صندلی کودک استفاده شود علاوه بر ان ترجیحا از کف پوش هایی که امکان لغزیدن دارند کمتر استفاده شود.

پرستاری از کودک فلج مغزی

ضایعه فلج مغزی یک بیماری پیشرونده نمی باشد ، مداخلات و حمایت های بموقع خانواده و پرستار خصوصی کودک می تواند کمک مؤثری برای استقلال کودک CP باشد.
بهتر است والدین و پرستار کودک هر چه بیشتر درباره کودک و معلولیتش اطلاعات مناسب کسب نمایند تا در آموزش و حمایت از او کارآمد تر باشند. به یاد داشته باشید که نقش والدین و پرستار کودک در روند توانبخشی کودک CP  کاملاً‌ تخصصی و قابل توجه است.
بهتر است وعده های درمانی را با وضع کودک و واقعیات موجود منطبق کرد تا بتوانید وعده های آرمانی را از درمانهای واقعی تفکیک کنید.
پی آمد ضایعه فلج مغزی برای کودکان با انواع ضایعه متفاوت می باشد و انتظار این است کودک را همانطوریکه هست بپذیریم.

دلایل مبتلا شدن کودکان به فلج مغزی قبل از تولد

شایع ترین دلایل شامل اختلال جریان خون جفت و طناب نافی ٬ عفونت درون رحمی در مادر باردار ٬ سو مصرف دارو یا مصرف الکل توسط مادر زمان حاملگی ٬ کم خونی مادر باردار ٬ افزایش فشار خون در مادر باردار ٬ بیماری‌های ویروسی ٬ ناسازگاری خونی مادر و جنین ٬ تولد دیرتر از موعد کودک و پرتو درمانی است. این عوامل ۸۰% باعث فلج مغزی در کودک را بر عهده دارند .

شما میتوانید در هر ساعت از شبانه روز با مشاوران ندای سلامت با شماره 28111066-021 تماس بگیرید و مشخصات مورد نیاز خود را با ما در میان بگذارید و بصورت رایگان مشاوره بگیرید.
Print

تعداد نمایش ها (1634)/نظرات (0)

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

x